Vláknina v diéte

Vláknina, vláknina, vláknina… Toto píšu pri každej diéte. Prečo je však takou vzácnou pri chudnutí? Hneď si o tom povieme viac.

Vláknina a zdravie

tráviaci trakt

Nestrávená vláknina sa dostáva až do hrubého čreva, kde je čiastočne alebo úplne fermentovaná črevnými baktériami. Počas fermentácie vznikajú rôzne produkty, mastné kyseliny s krátkym reťazcom a plyny. Práve kombinácia účinkov fermentačného procesu a vzniknutých vedľajších produktov priaznivo ovplyvňuje zdravie.

O vláknine bolo dokázané, že podporuje kardiovaskulárnu funkciu a, samozrejme, keďže vedci teraz vedia, že až 70 – 80 % imunitných funkcií v tele je spojených s tráviacim traktom, vláknina môže pomôcť podporiť imunitný systém pomocou blahodarných účinkov pre tráviacu funkciu. Adekvátny príjem rozpustnej vlákniny môže uľahčiť odstraňovanie odpadových látok z tela a môže pomôcť uľaviť pri občasnej zápche.

Pozitívne účinky vlákniny

  • Vytvára objem – budeš sa cítiť sýto
  • Spomalí vstrebávanie živín
  • Zlepšuje prácu čriev, okrem toho ich aj čistí
  • Vytvára základné prostredie pre probiotické baktérie
  • Pôsobí preventívne voči rakovine čriev
  • Postupne uvoľňuje cukor
  • Znižuje hladinu cholesterolu

Rozdelenie vlákniny

Vláknina sa delí na dva základné typy: rozpustnú vlákninu a nerozpustnú vlákninu.

Rozpustná sa čiastočne rozpúšťa vo vode. Takisto ju môžu tráviť a metabolizovať baktérie v hrubom čreve. Výskumy ukazujú, že rozpustná vláknina znižuje hladinu cholesteroluspomaľuje vstrebávanie glukózy, čím znižuje kolísanie hladiny cukru v krvi. Potravinové zdroje bohaté na tieto typy  vlákninových zložiek zahŕňajú strukoviny, zeleninu, ovocie, ovsené otruby a semienka.

vláknina

Nerozpustná sa nerozpúšťa vo vode a nezmenená prechádza tráviacim traktom. Výskumy ukazujú, že nerozpustná vláknina pravdepodobne urýchľuje prechod potravy cez žalúdok a črevá. Nerozpustná vláknina sa nachádza v celozrnných výrobkoch, najmä v celozrnných raňajkových cereáliách, pšeničných otrubách a v niektorých druhoch zeleniny.

vláknina rozdelenie

Koľko vlákniny?

Odborníci odporúčajú, aby sme pre optimálne zdravie a optimálne fungovanie trávenia konzumovali až do 30 gramov vlákniny denne, avšak, nanešťastie, väčšina ľudí skonzumuje približne polovičné množstvo. To, že hľadáme pohodlie aj v jedle znamená, že neprijímame dostatočné množstvo vlákniny, ktorú potrebujeme na podporu nášho zdravia. Samozrejme, samotnou vlákninou sa schudnúť nedá, no výrazne vám vo vašej snahe pomôže.

Príspevky

príspevky