Zdravé tuky vs. nezdravé tuky

Roky 1980 boli obdobím, keď sa slnečné okuliare nosili v noci, a potítka sa dávali na čelo. Veľké účesy boli in, ale tuk vôbec nebol v móde. Dietológovia naliehali na ľudí, aby sa zdržali konzumácie tučných jedál, a preto ľudia vyradili z jedálnička potravy ako mandle, a nahradili ich zrnom. Táto zmena viedla k zvýšenej obezite, a ľudia sa nad tým začali čudovať. Vskutku, ak vyradíš zo stravy všetok tuk (zdravý tuk aj nezdravý), zvýši sa ti pocit hladu. A ak vyradíš tuky, tvoja strava bude pravdepodobne obsahovať veľké množstvo cukru.

Tuk je v podstate dobrý pre tvoje telo, mal by byť však zdravý (viem, zdravý tuk znie čudne). Zdravý tuk je hlavným zdrojom energie, pomáha absorbovať všetky potrebné minerály a vitamíny, a je potrebný pre vytváranie bunkových membrán. Samozrejme, nie je všetok tuk rovnaký.

Trans tuky (nezdravé tuky)

Trans tuky sú veľmi nezdravé, a mala by si ich prijímať v minimálnom množstve, ak vôbec. Sú výsledkom procesu hydrogenácie, ktorý sa využíva na predlžovanie života potravín, ako sú napríklad mrazená pizza alebo cheeseburger. Tieto tuky zvyšujú riziko mozgového infarktu, cukrovky a srdcových ochorení, a keďže ich človek vytvoril pre vlastné pohodlie, nemožno povedať, že by boli skutočne zdravé alebo prirodzené.

trans tuky

Nasýtené tuky (tuky, ktoré môžu byť)

Pri nasýtených tukoch je ťažké povedať či sú zdravé tuky alebo nezdravé. Nájdeš ich napríklad v kokosovom oleji, mliečnych výrobkoch, ale aj v živočíšnych zdrojoch. Ak ich prijímaš v príliš veľkom množstve, môžu viesť k zvýšenému cholesterolu, cukrovke a srdcovým ochoreniam rovnako ako trans tuky. Nasýtené tuky nie sú vyslovene zdravé tuky, ale ani škodlivé ak ich konzumuješ v primeranom množstve. Nič sa ti nestane, ak si občas na raňajky dopraješ jogurt alebo pečivo. Navyše, tieto tuky ti dodajú energiu a opravia bunky v tvojom tele.

nasýtené tuky

Mononenasýtené tuky (zdravé tuky)

Mononenasýtené tuky obsahujú menej atómov vodíka viazaných na uhlíkové reťazce, to znamená, že zlepšujú úroveň cholesterolu, zvyšujú chuť do jedla, a zlepšujú aj zdravie. V skutočnosti, veľa zdravotníckych odborníkov odporúča zaradiť tento druh tuku do jedálnička. Jeho zdrojmi sú najmä olivový olej, orechy, avokádo a morské plody ako je aj losos.

mononenasýtené tuky

Polynenasýtené tuky (najzdravšie tuky)

Sú to tuky, ktoré sú veľmi zdravé pre tvoje telo, pretože znižujú úroveň cholesterolu a riziko srdcových ochorení. Sem patria aj omega-3 a omega-6 mastné kyseliny, ktoré však telo samo nevytvára, a preto je dôležité, aby si ich prijímala stravou. Takisto ako mononenasýtené tuky, polynenasýtené nájdeš v orechoch, ľanových semienkach, rybách, sójovom oleji.

mononenasýtené tuky

Našťastie táto mánia nízkotučnými jedlami z rokov 1980 ako aj veľké účesy a modrý očný tieň už dávno vymrel. Teraz sa do centra pozornosti dostáva rovnováha. Namiesto trápenia sa kvôli rôznym diétam alebo konzumácii veľkého množstva tuku si ľudia dávajú pozor, aby jedli nespracované a prírodné jedlá. Správnou voľbou sú pestrá zelenina a ovocie (vláknina, vitamíny, minerálne látky) s bielkovinami bohatými v zdravých tukoch. Raz za čas si však dopraj aj nejakú tú maškrtu, napríklad zmrzlinu, ide predsa o rovnováhu.

Viac o zdravých tukoch nájdeš aj na stránke Wikipédia.

Ryby, orechy, olivový olej – ty v akej podobe prijímaš ten zdravý tuk?

Príspevky

príspevky